دکتر همایون کاوه :
حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظر گردی گیلان
دکتر همایون کاوه رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی استان گیلان :
حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظر گردی گیلان
/ امکان سرمایه گذاری برای گردشگری پاک و پایداردر گیلان
سرویس گردشگری موج برنا – گیلان سرشار از منابع طبیعی ، کوه ،جنگل ، بیشه و دریا است . سرزمینی که با اتکا به منابع مختلفی که دارد می تواند صنعت گردشگری را بیش از گذشته ارتقا دهد . لزوم حمل ونقل عمومی ، اقامتگاهها و تفرج گاهها می تواند در رسیدن به این مهم تحقق دهد . راه آهن در گیلان افتتاح شد و کارشناسان گردشگری و اقتصاد دیدگاههای خود را در راستای تحقق این مهم ارایه دادند .
همایون کاوه رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان گیلان :
حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظر گردی گیلان
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان گیلان با اشاره به افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام ها در توسعه زمین منظر گردی برای گردشگری پایدار در استان است.
دکتر همایون کاوه رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان گیلان با اشاره به افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت ، افزود : کاهش آلودگی های محیطی و دسترسی ساده تر و ارزان تر برای بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعت محور گیلان از مهمترین دستاوردهای اتصال راه آهن به استان است .
وی در ادامه افزود : خط ریلی علاوه بر اینکه خطرات مسافرت جاده ای برای گردشگران را کاهش می دهد؛ امکان بهره مندی مسافران از منظرهای طبیعی استان بدون دست اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شکننده و طبیعت آسیب پذیر گیلان را نیز فراهم می سازد. حمل و نقل جاده ای آلودگی های محیطی فراوانی را در مسیر ایجاد می کند از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است و اگر این خط ریلی سال ها قبل افتتاح شده بود، تعداد قربانیان جاده ای این مسیر نیز کاهش می یافت
.
دکتر همایون کاوه گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از مباحث روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاک گیلان برشمرد و گفت : استان گیلان مزیت های ارزنده ای برای گردشگری پاک دارد و یکی از این حوزه ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار کوتاهی فراهم می کند. در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورها همچون سوئیس و آلمان خط حمل و نقل ریلی که با ظرفیت چند صد نفر و در عرض بسیار کمی در طبیعت احداث می شود، راهکار مناسبی برای بهره مندی گردشگران از چشم اندازهای طبیعی در همه فصول است.
امکان سرمایه گذاری برای گردشگری پاک و پایداردر گیلان
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان گیلان ، به امکان سرمایه گذاری برای گردشگری پاک و پایداردر گیلان اشاره کرد و گفت : اکوتوریسم یا بوم گردی که برای توسعه اقتصادی و به ویژه زمین منظرگردی با ایجاد ژئو کمپ ها که برپایه دیدگاه های توسعه پایدار طراحی و ساخته می شوند، امکان سرمایه گذاری را برای گردشگری پاک و پایدار که نقش مهمی در توسعه روستایی در الگوهای نظیر گردشگری ، کشاورزی و گردشگری روستایی دارند، در اقصی نقاط گیلان فراهم می کند.
وی در ادامه یادآور شد : توسعه حمل و نقل ریلی را گامی ارزنده در شکوفایی اقتصاد گردشگری و توسعه کسب و کارهای پاک در حوزه گردشگری پایدار ذکر و اظهار کرد: طرحی ارائه کرده ایم که قطار این خط ریلی به عنوان قطار گردشگری و یا پیام سبز ( زمین منظر گردی) نام گرفته و در صورت فراهم شدن تدابیر مدیریتی، راهنما یا راهنمای گویا برای معرفی مکان های گردشگری محل عبور قطار راه اندازی شود.
دکتر همایون کاوه یکی دیگر از مزیت های راه آهن در گیلان را هنگام پیک مسافر و گردشگر در زمانی که جاده ها ظرفیت تردد تعداد زیادی خودرو بصورت همزمان را ندارند، عنوان و تصریح کرد: مدیریت زمان برای حرکت مسافران در زمان پیک تردد با خط ریلی انجام پذیر است و می تواند در کاهش ترافیک موثر بوده و همچنین مانع توقف های زیاد در طول مسیر و نیز کاهش آلودگی های محیطی باشد.
دولت تدبیر و امید به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویتدار را با عنوان طرحهای اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلیترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین - رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، حدود 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.